mexico

 

Afgelopen mei werd mij gevraagd hoe goed mijn Spaans was en of ik interesse had in een tweeweekse Agile opdracht bij een groot energiebedrijf in Mexico… Na kort te hebben nagedacht en even met het thuisfront te hebben overlegd was mijn antwoord: “Ok en ja”.

Een digitale control room bouwen op een Agile manier

Na wat planningsuitdagingen was het begin juli alsnog zover ik vertrok ik naar Mexico stad.
De klant ENEL Green Power is onderdeel van het voormalige Italiaanse staatsenergiebedrijf en heeft verschillende vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika. Voor de Digital Hub in Mexico was er de behoefte om een digitale control room te bouwen en ze wilden dit (in navolging van de Europese vestigingen) op een Agile manier gaan doen.

De opdracht was om een groep mensen uit verschillende geledingen van ENEL Mexico een 2-daagse Agile foundations training te geven en vervolgens het team te bouwen en op gang te brengen tot en met hun eerste sprint. Al met al een uitdagende opdracht met weinig achtergrondinformatie en in het Spaans.

Agile foundation training

Aan het begin van dag 1 werd ik geconfronteerd met een groep van ongeveer 18 medewerkers en managers (variërend van operations & maintenance, controlling, HR en IT) waarvan een paar personen al eerder eens iets van Agile training had ontvangen en een groot deel nog amper van het woord Agile had gehoord. Iedereen was vriendelijk, nieuwsgierig en wilde graag leren, waardoor de eerste dag van de training uiteindelijk soepel verliep (inclusief de marshmallow challenge die met veel hilariteit werd uitgevoerd).

Dag 2 verliep ook goed, vooral toen ik op verzoek wat minder de theorie volgde en meer ging focussen op de praktische toepasbaarheid van de Agile principes (Kanban, Scrum) kwam een en ander tot leven voor de deelnemers. Al met al waren de deelnemers zeer tevreden over de geleverde training en ging ik met het team dat de control room tot stand moest gaan brengen aan de slag.

De eerste sprint

Dag 3 tot en met dag 10 hebben ik met het team gewerkt aan de voorbereidingen om voor mijn vertrek te kunnen beginnen met de eerste sprint. Dit hield in het opstellen van een visie voor het team en de control room, het identificeren en groeperen van taken die moeten worden uitgevoerd (Epics/ Features), story mapping en bepalen van MVP, het maken van working agreements en artefacten die het team zou gaan gebruiken (DoD, DoR, Kanban bord) en het vaststellen van de scrum rituelen. Het team had samen bepaald, op basis van de training en hetgeen ze nodig hadden dat een hybride Srcum/ Kanban aanpak hen het beste zou passen op dat moment.

We hebben samen een backlog opgebouwd waarmee ze voor de eerste paar sprints vooruit konden en er was vanuit corporate gezorgd voor een ingerichte Jira en confluence omgeving, zodat ze direct online aan de slag konden.

En zo kwamen we 3 dagen voor mijn vertrek op het punt dat het team zich zeker genoeg voelde om de voorbereiding af te ronden met een retrospective en sprintplanning, waarna op mijn voorlaatste dag in Mexico de “start sprint” knop in Jira werd ingedrukt onder luid gejuich en het team daadwerkelijk aan de slag ging.

Al met al een mooie periode waarin zelfs degenen die het meest sceptisch waren aan het begin mij aan het einde toevertrouwden dat ze het snapten en inzagen dat de agile mindset zinvol was voor ENEL.

 

Het bovenstaande – en meer – komt uitgebreid terug in onze trainingen:

 

Bob Ickenroth is een ervaren en gedreven consultant Digitale Transformaties. Hij is pragmatisch en heeft een passie voor het werken in complexe internationale omgevingen. Met zijn open vizier en zijn ongebreidelde nieuwsgierigheid heeft hij gewerkt in een veelheid van sectoren, zowel profit als non-profit / overheid. 


 

 

Heeft u een vraag?

Neem contact op