Omgaan met digital business

Digital business, digital transformation, digitale business modellen. Dit zijn thema’s waar momenteel veel over gesproken wordt. Is dit echt nieuw of oude wijn in nieuwe zakken? Zijn we niet al sinds de eerste computer druk in de weer om te bedenken hoe we daarmee de dingen kunnen doen die we belangrijk vinden? Om onze klanten te helpen, onze taken goed uit te voeren of simpelweg te bestaan als organisatie doordat er minstens evenveel geld binnenkomt als uitgaat? Natuurlijk zijn er heel veel definities en invullingen voor begrippen als digital business, digital transformation en digitale business modellen te geven. En allemaal beweren ze de juiste te zijn. Schieten we daar wat mee op? Is dit belangrijk om richting te geven aan de toekomst van jouw organisatie? Is dit een trein die je niet mag missen? Hoe pak je dat slim aan?

Definitie digital business

Natuurlijk schieten we er niks mee op om op jacht te gaan naar de enige en juiste definitie voor deze begrippen. Een kort onderzoek naar digitale transformatie leert al snel dat er minstens dertig verschillende definities zijn voor het begrip en minstens even veel manieren om een digitale transformatie aan te vliegen. Hoogstwaarschijnlijk zijn die allemaal goed. Daar waar ze succesvol zijn toegepast. We houden onszelf echt voor de gek als we denken dat iets dat elders goed gewerkt heeft 1 op 1 een succes gaat worden in onze eigen organisatie. Een bank is nu eenmaal geen audio streaming dienst en een start up heeft weinig gemeen met een overheidsinstantie. Sterker nog, een bank is niet als een willekeurige andere bank en retail is niet overal hetzelfde.

Echter, er is een gedeeld begrip – zij het zonder scherp omlijnde grenzen – over wat digitale business is, hoe digitale transformatie tot digitale business kan leiden en dat digitale business modellen daaraan ten grondslag liggen. Want business is digitaal als het in de kern gaat om digitale producten of dienstverlening. Gebaseerd op data over producten en/of diensten, klanten, trends en de omgeving. Vanuit een digitaal businessmodel waarin data en digitale interactie (user experience) centraal staan.

Veel organisaties beginnen het werken vanuit digitale business modellen door technologisch te gaan innoveren. Omdat ze (nog) niet in staat zijn hun data goed te ontsluiten of geen volledig zicht hebben op welke data ze hebben en wat ze er mee kunnen. En omdat ze horen over de successen van anderen met hippe gehypte tooling. Dus beginnen ze voortvarend tools binnen te rijden en proberen te kopiëren ”hoe succesvolle start ups het doen”. Is dit belangrijk? Ja! Is dit het meest verstandige om mee te beginnen? Nee!

Hoe dan?

“Ah, natuurlijk,” kun je denken, “we moeten eerst onze processen zo inrichten dat we digitaal kunnen werken, experimenteren en leren. Laten we agile worden, dat is immers de motor voor digital transformation.” Verstandige gedachte? Jazeker. Iets waar je mee moet beginnen? Nou, niet direct…

“Pff, we gaan toch niet weer eerst aan onze visie en doelen sleutelen? Dan zijn we een paar maanden verder zonder dat er iets gebeurt. Die tijd hebben we niet.” Ook dit is een juiste gedachte. Je wilt niet blijven hangen in concepten en ideeën. Dus als je al een visie hebt en weet wat je wilt bereiken neem dit dan vooral als basis mee.

“Hoho, er moet wel iets gebeuren toch? Stilstand is achteruitgang.” Jazeker, het staat buiten kijf dat er iets moet veranderen, dat je moet transformeren van wie je nu bent, wat je nu doet en hoe je het nu doet naar wie je wilt zijn, wat je wilt doen en hoe je het wilt doen. En daar wil je continu op kunnen sturen. Sturen binnen het krachtenveld van business innovation, technological innovation en process innovation. Weten waar je staat en waarheen je gaat.

Een digital maturity assessment kan je hierbij helpen. Dit maakt inzichtelijk waar je staat en waar je je eerste akties op zou moeten richten om te groeien in het digitale speelveld. Het zorgt ervoor dat je vanuit een generieke richting just in time de juiste dingen benoemt die je ook daadwerkelijk kunt doen. Gericht op het bereiken van “the next level”.

Vanuit inspearit hebben we ruime internationale ervaring met diverse soorten maturity assessments, waaronder digital maturity. Waarbij we kijken naar visie en verwachtingen (weten wat je wilt in termen van business value), klanten en wat zij nodig hebben (weten voor wie je het doet), de eigen capabilities in de organisatie (weten wat je daarvoor nodig hebt), de processen en afspraken (weten hoe je het doet) en de techniek (weten waarmee je het doet).

Als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt kun je eenvoudiger continuous transformeren zodat groei een constante factor wordt!

Meer weten? Neem contact met ons op en bekijk de opleiding Digitale business innovatie & transformatie

ftmx4199-bewerkt-5Stephen van den Berg

 

 

Heeft u een vraag?

Neem contact op