blog-leen-cultuur

Maak het werk voor jezelf en je collega’s aangenamer

Wanneer je werksituatie vervelend is, de manager op je nek zit, de collega’s nors en kortaf zijn, het werk simpel en saai is, dan word je al gauw meegenomen in een spiraal van demotivatie en lamlendigheid.

Zijn een paar van die elementen herkenbaar? Zit je organisatie of afdeling in zo’n neergaande spiraal? In het begin, er middenin, of al in het diep donkere dal? Dan is dit artikeltje misschien behulpzaam om tot een verbeterde situatie te komen. Allereerst voor jezelf. De tips zijn zo samengesteld dat vooral jij als eenling, als persoon er ‘happier’ van wordt.

Als Agile Transformatie Coach ben ik het verschillende keren tegengekomen. Aan enkele minuten heb ik vaak al genoeg om te bevroeden dat er van alles mis is in de organisatie of afdeling. Noem mij maar een cultuur-sensitief-persoon. Het is de kunst om dit soort situaties om te turnen naar een betere cultuur waar het prettiger werken is. In de loop der jaren heb ik talloze tips en tricks toegepast om de situaties te verbeteren. Door op een, ik noem het maar situationeel toepasselijke manier te reageren, kun je vaak als een soort katalysator functie voor verbetering vervullen. Dit gaat bij mij altijd op een automatische piloot en maak daar nooit vooraf bewuste keuzes in. Het gekke is dat, als je dit met meerdere personen in een afdeling doet, je heel snel een verbetering van de cultuur binnen die gehele afdeling constateert. En dat bevestigt de in mijn ogen absolute waarheid van een van mijn lijfspreuken ‘het is allemaal mensenwerk!’.

Aangezien het mijn diepste drive is om mensen in hun werkomgeving te helpen heb ik nu ook een top 10 gemaakt van tips die ik meestal geef aan mensen om voor hun individueel de situatie te verbeteren. Deze tips zijn universeel toepasbaar, ook in situaties waar e.e.a. relatief goed gaat. De tips zijn zo beschreven dat je het als een soort ‘Coach Yourself’ gesprek kunt beschouwen. Je leest de tips niet; ze worden door een coach aan je verteld! Lees het als een soort mantra.

10 Tips voor een beter individueel werkklimaat:

  1. Zoek een buddy. Het is altijd goed om een buddy binnen het bedrijf te hebben. En het is meer urgent om er een in een ‘bedrukte’ of ‘negatieve’ omgeving te hebben. Zoek iemand waar je in vertrouwen mee kan praten over je privé en je werk. Iedereen, ongeacht zijn/haar functie, zou een buddy moeten hebben! Ook de manager en de directeur. Het werkt simpel, vraag iemand van een andere afdeling om eens in de 14 dagen een gesprek mee te hebben om, wederzijds, de werksituatie door te spreken en feedback te geven en te krijgen. Stap gewoon naar iemand toe en vraag het.
    Wat denk je dat dat oplevert? Je kan iedere 14 dagen je hart luchten en op jouw toegespitste situatie relevante adviezen krijgen. Gratis, voor nop en in de baas z’n tijd! Gewoon doen, het is niet voor niets tip nummer 1.
  2. Helicopterview. Bekijk de situatie eens vanuit een andere kant. Als je van bovenaf zou kijken naar wat er op de afdeling gebeurt, wat valt je op? Kijk eens door de ogen van de directeur, of manager van de afdeling. Hoe zie je dan hoe het gaat?
    Wat denk je dat dat oplevert? Ten eerste krijg je dan een relativerend beeld. Jij bent ‘slechts’ een speler in dit grote gebeuren. Wat er misgaat is niet allemaal jouw schuld, er werken tenslotte meerdere mensen. Wind je dus niet zo op! Jij hoeft niet de last van de hele wereld/afdeling te dragen! Ten tweede geeft het inzicht in de belangen die verschillende spelers of spelersgroepen hebben. Onderken de verschillende subgroepen en onderzoek wat hun drijfveren zijn. Vaak krijg je mensen mee als je aan hun specifieke belangen meewerkt of meedenkt. Je kan daar op inspelen.
  3. Praat met de grote ‘boosdoener’. Er is altijd wel een persoon die je als kern van de problemen kan zien. Vraag hem eens voor een gesprek over het reilen en zeilen van de afdeling/het werk. Misschien lukt dat niet direct, bereid je voor op een ‘nee geen zin in’ of negatiever zelfs ‘geen zin in om daarover met jou te praten’. Escaleer dan niet maar antwoord met een eenvoudige ‘OK, dan niet’, maar vraag het een tijdje later weer. Uiteindelijk zal er toch een opening voor een gesprek komen. Wees wel voorbereid op het gesprek, zorg dat je je vragen paraat hebt. Bijvoorbeeld “Hoe vind jij dat het loopt op de afdeling?”, “Zijn er mogelijkheden voor verbetering volgens jou?”, “Welke dan en waarom?”. Zaken die jij niet optimaal vindt moet je ook paraat hebben, je grote ‘boosdoener’ zal waarschijnlijk ook de bal teruggooien en vragen “En hoe zie jij het dan?”. Probeer je mening dan wel tactisch (met respect) te brengen en leg je eigen verbetervoorstellen voor. Probeer punten te vinden waar jullie het over eens zijn. Praat daarna wat vaker met hem/haar.
    Wat denk je dat dat oplevert? Je komt in gesprek en je kan wederzijds begrip krijgen voor de standpunten en common ground ontdekken. Als je in gesprek blijft zal je vanzelf qua opinie naar elkaar toegroeien. Het geeft je inzicht in het waarom jij hem als boosdoener ziet. De sfeer wordt beter.
  4. Geef zelf het goede voorbeeld. Ook al is het moeilijk en in eerste instantie ondenkbaar om netjes, respectvol en met liefde dingen te doen, maar doe het toch en hou vol. Dit is heel kort gesteld, maar erg duidelijk en belangrijk. Vooral ‘met liefde’ is een dingetje. Het betekent dat het uit je hart komt. Je doet het, als het ware, voor je liefje!
    Wat denk je dat dat oplevert? Je zal versteld staan, het is net als de schapen over de dam!
  5. Wat wil je worden? Vraag jezelf af wat je eigenlijk het liefst zou doen. Wat is jouw droombaan? Bedenk je wat daarvoor nodig zou zijn en ga dat bewerkstelligen. Je hebt recht op een droombaan!
    Een oefening daarvoor is je voor te stellen dat je terug in de tijd voor je studiekeuze staat, welke richting kies je dan met de kennis die je nu hebt?
    Wat denk je dat dat oplevert? Duidelijkheid over wat jij wil en een (nieuw) doel om naar te werken.
  6. Ga met positief ingestelde mensen om. Ontwijk mensen die constant humeurig of negatief zijn. Zelf wil je een positieve sfeer creëren. In situaties dat er helemaal geen positief ingestelde mensen zijn, blijf dan vooral het goede voorbeeld geven en probeer het toch gezellig te maken met kleine positieve impulsen zoals trakteren, mop vertellen, glimlachen, zingen, plant neerzetten of vertellen over je weekend. Wees gerust creatief daarin.
    Wat denk je dat dat oplevert? Positieve(re) sfeer om je heen.
  7. Geef complimenten. Ook aan jezelf. Het ontvangen van een compliment is leuk en sterkt je vertrouwen. Daarom zouden managers niet gericht moeten zijn op het opsporen van fouten, maar juist het signaleren en waarderen van goede zaken. In een omgeving waar de sfeer te snijden is kunnen complimenten helemaal verkwikkend werken. Mensen ontspannen en kunnen zich weer op het werk focussen. Het geven van complimenten is niet alleen weggelegd voor managers, ook jij kunt complimenten geven. En weet je, dat is heel leuk om te doen. Zeker als je ook op de reactie let.
    Wat denk je dat dat oplevert? Ook bij deze tip ga je ervan uit hoe jij tegen de zaken aankijkt. Het is te vergelijken met de situatie dat je een Renault Megane wil gaan kopen, ineens zie je juist dit type auto’s telkens overal rijden. Dus aandacht voor positieve zaken waar je complimenten voor zou kunnen geven, geeft ook voor jezelf een positiever gevoel want je ziet overal positieve zaken!
  8. Onderzoek je mogelijkheden op de markt. Je kan gerust de markt verkennen. Waar zou je op kunnen solliciteren en wat bieden ze. Je kan ook gerust eens op sollicitatiegesprek gaan zonder de intentie om de switch te maken. Als de sollicitatie positief verloopt, er is een match en een aanbieding, dan kan je met de verkregen aanbieding bij je huidige werkgever nog iets zien te bewerkstelligen. Je hebt met zo’n actie in ieder geval een bevestiging van jouw marktwaarde gekregen. En sluit niet uit dat je daadwerkelijk een move maakt. Denk bij die belangrijke keuze vooral aan jezelf. Tenslotte is de tijd van ‘life long employeeship’ allang voorbij!
  9. Doe eens iets geks. Wees creatief, bedenk iets. Iedereen mag het er over hebben. Dat kan variëren van gekleurde schoenen aandoen tot je haar verven een gedicht voorlezen tijdens de lunchpauze, verzin maar wat!. Maar doe wel iets waar jij je goed bij voelt en plezier aan beleeft.
    Wat denk je dat dat oplevert? Reacties van anderen, positief en negatief. Zie negatieve reacties maar zoals marketing dat ziet, daar wordt gesteld ‘Negatief nieuws is ook reclame’. Bottomline, jij hebt iets moois gedaan en daar mag je trots op zijn en dat zal je zelfvertrouwen verstevigen.
  10. Competitiestrijd om een promotie drives you nuts! Waarom zou jij je zorgen maken over die promotie? Stel gewoon duidelijk dat je die functie wil hebben en er klaar voor bent. Concentreer je verder op het gewone werk, maar kijk ook vanuit een perspectief van je nieuwe functie. Doe alvast alsof je die functie al hebt.
    Je kan theatraal meedoen met het ‘pleasen’ van je manager en het stress-en van je opponent, dat werkt misschien op korte termijn, maar het is beter te vertrouwen op je eigen kennis, kunde en kracht!.
    Wat denk je dat dat oplevert? Rust, eenvoudigweg gemoedsrust.

Als je bemerkt dat je bovenstaande tips met bijzondere aandacht gelezen hebt, dan is het misschien goed om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Haal er jouw best passende tip uit en ga er mee experimenteren. Doe het gewoon.
Het is goed om voor jezelf ook de volgende vraag nog in het achterhoofd te houden. “Ben je ervan overtuigd dat de werkcultuur veranderd moet worden, of pas jij gewoon niet binnen de heersende cultuur van dit bedrijf?”

Vooral als jij de enige bent die ongelukkig is, zou dit best wel eens het geval kunnen zijn!

Als je de tips ter harte hebt genomen, maar je komt er niet verder mee, schroom dan niet om contact met mij op te nemen. Ik adviseer je graag!

Leen van Toor is Agile/Lean transition coach, SAFe Program Consultant (SPC), Prince2 Practitioner and MSP specialist met meer dan 20 jaar ervaring in de IT-industrie.

Heeft u een vraag?

Neem contact op