Neem deel aan het gratis webinar over Digitale Transformatie op 26 januari a.s.!

Veel medewerkers ervaren binnen een organisatie de noodzaak om te verbeteren. De verbetering kan gaan om een kleine optimalisatie in je eigen werk, en kan ook veel groter en omvangrijker zijn met impact op veel collega’s en organisatieonderdelen.

Bij verbeteringen is er vaak een soort tegenstelling: wanneer ik als medewerker een terugkomend probleem structureel oplos, ben ik dan nog steeds even belangrijk voor mijn organisatie? Is de noodzaak tot verbeteren gedreven doordat ik niet goed genoeg ben in mijn werk of ligt het aan de context? Verlies ik niet veel vrijheid in mijn werk als we gezamenlijk afspreken om het op een bepaalde (betere?) manier te doen?

Veel leidinggevenden en managers herkennen ook de noodzaak van verbeteren, omdat de prestaties van de organisatie altijd ruimte voor verbetering hebben of doordat er veel voorstellen voor verbeteringen door medewerkers worden aangedragen.

Die verbeteringen beslaan nieuwe tools, nieuwe processen, nieuwe standaarden, nieuwe templates, nieuwe trainingen, aanpassingen van bestaande oplossingen, etc. De uitdaging is om te kiezen welke verbetering eerst moet worden doorgevoerd en ook hoe die verbetering er dan precies uit moet zien.

Agile onderzoek

De afgelopen maanden hebben we bij diverse organisaties in plaats van een traditioneel assessment een Agile onderzoek uitgevoerd met een multidisciplinair team en een cyclische aanpak. Geen interviews waarin consultants vragen stellen, kritisch kijken naar de werkwijze en vervolgens adviezen geven. Onze Agile aanpak is samen met de klant, samen begrijpen en samen verbeteren.

Het team met leden van de klant en inspearit start met een korte voorbereidingsfase om mogelijke oorzaken van ongewenste uitloop van programma’s op een rij te krijgen, de backlog. Daarna wordt in onderzoeksprints telkens de hoogst geprioriteerde oorzaak gezamenlijk onderzocht en onderbouwd met (tegen)voorbeelden en bewijs.
Elke sprint bestaat uit een ‘problem’ workshop met als uitkomst een aantal hoofdoorzaken en een ‘solving’ workshop met verbeteradviezen als uitkomst. In de review meeting wordt elk increment van het adviesrapport besproken en feedback daarop ontvangen.

Concrete verbetering bij een digitale transformatie

Een digitale transformatie vraagt veel van een organisatie. De grotere en belangrijkere rol van software en data in een bedrijf vraagt erom, maar hoe zijn de medewerkers daarbij betrokken?

Onze andere aanpak bracht een grotere betrokkenheid en motivatie. De kort cyclische werkwijze zorgde voor een duidelijk ritme waarin we gezamenlijk een aantal concrete verbeteringen en een implementatie-aanpak zijn overeengekomen, naast een rapport met herkenbare en geaccepteerde aanbevelingen. Dus in plaats van de starten met verbeteren, richten wij ons op het implementeren van succesvolle, gedragen verbeteringen.

Meer weten?

In het webinar ‘Continu (starten met) verbeteren?’ gaat Dick van der Sar in op de lessen die hij geleerd heeft in het verbeteren van IT-organisaties. Daarnaast gaat hij in op hoe het starten met verbeteringen kan uitmonden in het meten van de positieve effecten van verbeteringen. Ben je nieuwsgierig geworden? Schrijf je nu in voor ons webinar op 26 januari a.s.

Heeft u een vraag?

Neem contact op